در اصلیترین و متقدمترین کتابهای حدیثی شیعه یعنی کتاب کافی، بابی با عنوان فَضْلِ الْبَنَات»(الكافی/ ج6/ ص4- 7) وجود دارد؛ از این رو اینکه از قدیم الأیام، در برخی از فرهنگها، باوری عوامانه، پسر و جنس مذكر را بر دختر و جنس مؤنث برتری میدادند، در فرهنگ اهل بیت علیهم السلام باوری جاهلانه و منحط است. همانگونه که قرآن در اخلاقیات عصر جاهلیت میفرماید: وَ إِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثَى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظِیمٌ یَتَوَارَى مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ.»(نحل/ 58- 59). قرآن دوبار اصلِ وجود دختر را، بشارت معرفی میکند، امّا جهالت و خرافات، این بشارت را مایه ذلّت مىشمرد.
سیری در روایات دخترانه
(1) امام صادق علیه السلام به فردی فرمودند: به من خبر رسیده از این كه دخترى براى تو زاده شده، ناراحتى. چرا ناراحت شدهای؟ آن دختر، گُلى خوشبو است كه عطر او مىبویى [وجود او، زندگی تو را عطرآگین و با طراوت مینماید] و روزىاش تضمین شده است. پیامبر خدا، خود، پدر چندین دختر بود.
(2) همچنین امام صادق علیه السلام به کسی که تازه ازدواج نموده بود فرمودند: زندگی مشترک را چگونه دیدى؟ عرض کرد: هر خیر و برکتی که در بانوان است، من در همسرم دیدهام، فقط اینکه او به من خیانتی كرده است. حضرت با تعجب پرسیدند: چه خیانتى؟ عرض کرد: دختر زائیده است. حضرت با ناراحتی فرمودند: گویا از دختر خوشت نمیآید که چنین سخن میگویی با اینکه خدای متعال مىفرماید: .لا تَدْرُونَ أَیُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعاً»(نساء/ 11)- شما نمىدانید كدام یك براى شما سودمندترند-.
فرض كن اگر خداوند به تو چنین وحى مىكرد: آیا من براى تو انتخاب كنم یا خودت انتخاب مىكنى؟ تو در جواب خداوند چه مىگفتى؟ آن مرد عرض كرد: مىگفتم: پروردگارا! تو براى من انتخاب كن. حضرت فرمود: حالا هم خدا این دختر را براى تو انتخاب كرده است.
در داستان همراهی حضرت موسی و خضر علیهما السلام،(کهف/ 60- 82)، قرآن در خصوص تصرف دوم حضرت خضر که پسر بچه ای را کشت(إِذا لَقِیا غُلاماً فَقَتَلَهُ.(کهف/ 74)) میفرماید: حضرت خضر در تبیین کار خود به حضرت موسی فرمود: من این کار را به دلخواه خود نکردم بلکه دستور خدای متعال بود(وَ ما فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْری(کهف/ 82))، آن پسر بچه را به این دلیل کشتم که اگر بزرگ میشد، کافر میگشت و پدر و مادر خویش را به کفر میکشاند»(وَ أَمَّا الْغُلامُ فَكانَ أَبَواهُ مُؤْمِنَیْنِ فَخَشینا أَنْ یُرْهِقَهُما طُغْیاناً وَ كُفْراً.(کهف/80)). اما خداوند به جاى آن پسر، فرزندى پاكتر، بهتر و با محبّتتر به آن پدر و مادرش میدهد.»(فَأَرَدْنا أَنْ یُبْدِلَهُما رَبُّهُما خَیْراً مِنْهُ زَكاةً وَ أَقْرَبَ رُحْماً.(کهف/ 81)) حضرت امام صادق علیه السلام در ادامه فرمودند: این فرزند پاكتر، بهتر و با محبّتتر، دختری بود که هفتاد پیامبر از او به دنیا آمدند.»(أَبْدَلَهُمَا اللَّهُ بِهِ جَارِیَةً وَلَدَتْ سَبْعِینَ نَبِیّاً).
(3) یکی از اصحاب امام هادی علیه السلام نیز وقتی به آن حضرت نامه نوشت که: من، فرزندى در راه دارم، از خدا بخواهید كه پسرى روزىام كند. امام علیه السلام در پاسخ وى نوشتند: چه بسا دخترى كه از پسر بهتر باشد»(رُبَّ ابنَةٍ خَیرٌ مِن ابنٍ). و براى او دخترى زاده شد.
(4) به همین جهت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در فرمایشهای متعددی، دختران را چنین توصیف فرمودهاند: دختران، چه فرزندان خوبى هستند؛ مهربان(مُلْطِفَاتٌ)، مددکار(مُجَهِّزَاتٌ)، اهل انس و الفت(مُونِسَاتٌ)، با بركت(مُبَارَكَاتٌ) و خوشتربیت(مُفَلِّیَاتٌ) مىباشند. دختران دلسوز(المُشفِقاتُ) و همدمهایی گرانبها(المُؤنِساتُ الغالِیاتُ) هستند.»
(5) به همین دلیل حضرت فرمودند: از مباركىِ زن این است كه فرزند نخست او، دختر باشد.» و حضرت ابراهیم آرزوی داشت دختری داشته باشد تا با رأفت و شفقت دخترانهاش، همواره به یاد آن حضرت باشد. و اساسا در فرهنگ اهل بیت علیهم السلام، علاقه به فرزند دختر، از نشانههای ایمان معرفی شده است و پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودهاند: جز مؤمن، كسى دختران خود را دوست نمیدارد.»
(6) همچنین در این فرهنگ متعالی، دختردارى، نوعى عبادت و كار نیك محسوب مىشود؛ چرا که امام صادق علیه السلام فرمودند: پسرها نعمتاند و دخترها نیكى. خداوند، از نعمتها سؤال مىكند و بر نیكىها پاداش مىدهد.» و به همین جهت پیامبر خدا صلى الله علیه و آله توصیه کردند: در تهیه مایحتاج خانواده. ابتدا به نیازهای دختران خویش توجه نمایید و برای آنها خرید نمایید؛ زیرا شاد کردن دختران، ثواب آزاد کردن فرزندان حضرت اسماعیل را از بردگی و اسارت دارد. .
(7) تربیت دختران در تراز سبک زندگی اسلامی نیز اهمیتی مضاعف دارد و پیامبر صلی الله علیه و آله در روایات متعددی بر آن تأکید داشتهاند. به عنوان نمونه فرمودند: چه خوبْ فرزندانى هستند دخترانِ در حجاب! هر كس یكى از این دختران با حجاب و عفاف را داشته باشد، خداوند، وجود آن دختر را براى وى مانع آتش دوزخ قرار مىدهد و هر كس دو تا داشته باشد، خداوند، به خاطر آنان، او را وارد بهشت مىسازد. .» علت این فرمایش بدان جهت است که دختران امروز، همسران و مادران فردای جامعهاند، و سلامت فکری و اخلاقی دختران امروز در تراز سبک زندگی ایمانی، مهمترین زمینه و عامل برای سلامت جامعه ایمانی آینده است.
برنامه دشمن برای دختران ایران اسلامی
رابرت مُرداک» یهودی صهیونیست مشهور به غول رسانهای و امپراطور رسانهای دنیا، کسی که دارای ۶۰ شبکه تلویزیونی، که روزانه حداقل ۳۰۰ میلیون مخاطب دارد و همچنین مالک، پشتیبان و تگذار ۱۰۰ رومه و مجله مشهور و شبکههای خبری معروف و مؤسس و سهامدار عمدهی دهها شبکه و سایت غیر اخلاقی و مستهجن است.
او در مصاحبهای در سال 2010، گفته است: برای نابودی ایران باید در خصوص کلمه مقدسی به نام خانواده» هزینه کرد و من قصد دارم تا موضوع مادر» را در دستور کار خود قرار دهم. چون در ایران، مادرِ خانواده همه چیز را مدیریت میکند؛ از این رو اگر بتوانیم مادر را به لجن بکشیم، تمام جامعه به لجن کشیده خواهد شد. ما این کار را از طریق سریالهای نمایشی برای مادران فعلی و مادران فردای جامعهی ایرانی انجام می دهیم.
از این رو میبینیم از دهه گذشته ساخت سریالهایی که موضوعاتش برای دختران و خانمها جاذبه دارد و اصطلاحا به سریالهای ترکیهای و کرهای معروف شده است، یکی از ابعاد جنگ نرم فرهنگی دشمن شده است. یکی از اصول سریال سازی که در دنیا پذیرفته شده است، این است که اگر سریالی بتواند با خانمها در خانه ارتباط برقرار کند، به تدریج همهی خانواده را جذب میکند.
ژانر و تِمِ این سریالهای ماهوارهای و شبکههای خصوصی، عموما موضوعات نه و عاطفی دارد و در آن مولفههای جذب ن به شدت رعایت شده است، تا بتواند فرایند همذاتپنداری» را تحقق بخشد. حتی برای خانوادههای نسبتا مقیدتر نوعا سریالهای ترکیهای و کرهای که به فرهنگ شرقی ما تا حدودی نزدیکترند، ولی با همان تِمْهای ضد اخلاقی ساخته میشود. رویکرد رایج این سریالها عبارت است از:
1. سست نشان دادن بنیاد خانواده.
2. سخیف جلوه دادن شغل خانهداری و فرزندپروری.
3. نفی هرگونه تقیدات مذهبی و دینی.
4. ترویج بی بندوباری، بیحیائی و بیغیرتی.
5. قبحزُدایی از روابط نامشروع.
6. اشاعه پدیده فرزندان نامشروع و حرامزاده.
7. عادیسازی خیانت به همسر و عشق و هوسهای چند ضلعی.
اصلیترین راهکارهای مقابله
(1) امام ای: جواب کار فرهنگىِ باطل، کار فرهنگی حقّ است. در مقابل کسی که از ابزار فرهنگی استفاده میکند، ابزار فرهنگی لازم است.»(21/ 06/ 1373)؛ آیت الله جوادی آملی در دیدار با یکی از کارگردانان مطرح کشور - آقای مجید مجیدی- نکتهای جالب توجهی گفتند: اگر فرضاً کسی به صورت پیامبر در این عصر مبعوث میشد، گزاف نبود که با زبان هنر، سینما و رسانه بیاید. فَمَنِ اعْتَدَى عَلَیْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَیْكُمْ.»(بقره/194)
(2) پرهیز از اقدامات انفعالی و رقابتی و کپیکاری از برنامههای ماهواره.
(3) بصیرتبخشی اقناعی به مردم از طریق محافل و رسانه(سخنرانی، تحلیل گری، مستند سازی، بیان احکام، تقویت بنیه های معرفتی نسل نو، تکثیر فرصت ها و اماکن تبلیغی سنتی و نو.)
(4) آموزش مستقیم و غیر مستقیم عوامل تحکیم و هشدار نسبت به عوامل تزل خانواده.
(5) تبلیغ ازدواج آسان(عاقلانه، بههنگام و ساده).
(6) تربیت و دانش افزایی نیروهای فرهنگی، ارزشی، اهل هنر و قلم، صاحب فکر و ایده برای تولیدات متناسب با سبک زندگی ایرانی اسلامی. تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب دختران آفتاب»، به عنوان هنرمندی در طرح مسائل فکری ن در قالب داستان در همین راستا است.[ایجنا]
حضرت ,دختران ,علیه ,دختر ,امام ,الله ,علیه السلام ,از این ,را به ,الله علیه ,یکی از ,اصلیترین راهکارهای مقابله ,دختران ایران اسلامی ,برای دختران ایران ,داشته باشد، خداوند،
درباره این سایت